Як це — працювати музичним менеджером в Україні попри всі виклики. І що спільного та відмінного є у європейських колег

Український музичний ринок відносно молодий проти європейського. А повномасштабна війна в країні значно ускладнює його розвиток.
Попри це вітчизняні музичні менеджери бачать схожі тенденції на європейській сцені. І точно знають, який підхід закордонних колег хочуть бачити на українському музичному ринку.
Про це ми поговорили з п’ятьма учасниками Digital Labs: музичні менеджери. Своїми думками ділилися менеджерка гурта «хейтспіч» Катерина Дубовик; менеджер, співавтор та гітарист гурта «Ілюзія тиші» Анатолій Кисельов; менеджерка етномузичного гурта «БарабанЗА» Наталія Васильєва; менеджерка та учасниця родинного етногурту ЗЕРНО Соломія Гребеняк-Дубова; та культурна менеджерка й співзасновниця лейблу CTS Records Лілія Лазарєва.
Яким є шлях музичного менеджера в Україні з вашого досвіду?
Для мене це був перший досвід залученості до внутрішньої кухні фестивалю. І він був не тільки про музику, а й про соціальні ініціативи. Так я захопилася цією сферою.
У мистецтві для мене важливо бути актуальною. На жаль, для нас це про війну.
Анатолій Кисельов: Музикою я займаюся з дитинства — це близько 20 років, а ось досвід менеджменту перейняв з іншої сфери — організації стоматологічних форумів.
Коли ми після повномасштабного вторгнення вирішили переформатувати гурт «Ілюзія тиші» у щось більш професійне, стало зрозуміло, що цим всім має хтось керувати. І найкраще, якщо це буде людина з гурту, яка розуміє його потреби. З огляду на досвід цим почав займатися я.
Наталя Васильєва: Я не думаю, що є усталений шлях у музику, особливо якщо йдеться про етнічну нішу. Наприклад, я математикиня за освітою, до музики свідомо прийшла у 30 років.
Тоді ми з чоловіком, Денисом Васильєвим, заснували етномузичний клуб «БарабанЗА» — простір для спільних джемів, барабанних занять і теплих зустрічей однодумців. Спільнота зростала, і з часом ми стали повноцінним сценічним проєктом. Нас стали запрошувати виступати.
Поки Денис був більше сфокусований на музичній частині, я взяла на себе менеджмент. Але при цьому я залишаюся і музиканткою у складі гурту — граю на багатьох інструментах, навчаю гри на рамкових барабанах, пишу композиції.

Виступ гурта «БарабанЗА». Фотографка: Ellen Schmauss
Соломія Гребеняк-Дубова: Оскільки гурт ми створили з сестрами, мені як старшій випала менеджерська роль. Я мала непоганий попередній досвід у цьому.
У певний момент відчула, що мені бракує навичок менеджменту музичних гуртів. Потрібно було зрозуміти, як працює все зсередини — авторське право, комунікація, співпраця з лейблами і дистриб’юторами. Тоді я натрапила на Digital Lab, яка відповіла на всі ці питання.
З якими викликами та труднощами стикається музичний менеджер в Україні?
Катерина Дубовик: Насамперед це безпека. Я почала організовувати події уже після повномасштабного вторгнення і думала: «Ну які проблеми у людей могли бути до?». Коли у тебе зупиняється івент, бюджет якого півтора мільйона, через ракетну небезпеку, і ти ніяк не можеш це контролювати. Залишається змиритися і йти на ризик.
Наступний виклик пов’язаний з мобілізацією. До складу «хейтспіч» входять здебільшого хлопці. Наш соліст уже у війську.
Для нас важливо, щоб і музика, яку випускає гурт, і концерти мали сенс. Сенс — це допомога армії, тому велику частину грошей вкладаємо сюди. 100% заробітку не може йти на існування гурту, коли мова про існування країни.

Гурт «Ілюзія тиші»
Анатолій Кисельов: В Україні складно потрапити на радіо і телебачення, якщо ти новачок. Попри достатню кількість кліпів і пісень, ми теж із цим стикнулися.
Чому так? Думаю, це сформована екосистема сучасних медіа, де новим незалежним виконавцям не сильно раді. Принаймні мені так здається.
Натомість геть інший підхід у таких програм, як Digital Labs. Фактично завдяки цьому я бачу розвиток колективу і можливість потрапити на концерти в Європу.
Наталя Васильєва: Один з найвідчутніших викликів — це логістика. У складі гурту понад 12 учасників, і коли потрібно виїхати на концерт чи фестиваль, організація подорожі стає окремим мініпроєктом. Потрібно транспортувати не тільки людей, а й чималу кількість габаритних музичних інструментів.
Наступний виклик — фінансування подорожей. Якщо це закордонні виступи, я готую грантові заявки, шукаю партнерів, звертаюся за підтримкою до програм мобільності.
І ще один важливий момент — це комунікація в команді. Ми аматорський колектив. Люди залишаються не через гонорари, а тому, що це дає їм натхнення, підтримку, сенс. Для мене як менеджерки важливо, щоб гурт залишався живим і натхненним. Бо це — наш головний ресурс.
Чим відрізняється робота музичного менеджера в Україні та за кордоном?
Катерина Дубовик: Коли плануєш тур в Україні, стикаєшся з обмеженнями. Бо рухаєшся відповідно до того, що підказує статистика прослуховувань. Крім того, є міста, які страшно відвідувати з фестивалем.
В Європі ширша вибірка та аудиторія. Можна прокататися по столицях і розвинутих містах. Якби нині було простіше з кордонами, ми б теж досліджували закордонний ринок.
Анатолій Кисельов: У Європі, якщо у гурту немає музичного менеджера, з ним ніхто не буде співпрацювати. Має бути конкретна людина, яка за все відповідає. В Україні, здається, досі не розуміють, навіщо потрібен музичний менеджер.
Нашому ринку бракує бізнесової складової. Якось я почув класну фразу, що шоубізнес — це шоу і бізнес. І якщо не буде бізнесу — не буде шоу. Бо інакше не буде грошей на розвиток гурту і ніхто його не слухатиме.

Будні гурта «хейтспіч»

Родинний етногурт ЗЕРНO, що зберігає традицію ведення гаївок
Соломія Гребеняк-Дубова: В Європі ставляться більш відповідально до інтелектуальної власності. Ти можеш жити зі своєї творчості, отримувати роялті, контролювати, де використовують авторську музику.
В Україні подекуди не кажуть, що творчість взагалі вартує грошей. Мовляв, це просвітницький продукт, до якого доступ повинні мати всі.
Лілія Лазарєва: За кордоном музична індустрія має тяглу історію. Наприклад, паблішинг у Великій Британії налічує понад 150 років. Деякі відомі лейбли на ринку сто років. Радянський союз, на жаль, не давав розвиватися музичному бізнесу в Україні.
Електронна музика неакадемічних напрямів в Європі та Штатах розвивалася природно — з другої половини ХХ століття. А в нас вона з’явилася лише після падіння залізної завіси, із середини 90-х. Тобто професійний менеджмент у цій сфері сформувався на початку 2000-х.
Уже нині під час війни європейським колегам складно уявити, як ми тут продовжуємо працювати.
Що з лекцій європейських колег вам запам’яталося найбільше?
Катерина Дубовик: На лекції про продюсування Бьорн Кьолер [директор незалежних лейблів BlueCat Music та FunStation] розповідав, що ця сфера більше не працює, як раніше, а як саме працює, поки не ясно. Бо вихід на ринок подекуди став дешевший і легший для артистів. Це підтверджує мої здогадки про співпрацю з лейблами. Цікаво, що це не лише в нас така тенденція, а й у Європі.

Зйомки кліпу гурта «Ілюзія тиші»
Соломія Гребеняк-Дубова: Перше, у чому допоміг проєкт, — зрозуміти, як працює авторське право і як захистити свою музику.
Цінною була консультація з Бьорном — про айдентику гурту, позиціювання, логотип, потрібні зміни. Знаю, над чим буду працювати найближчий період. Нині нам треба розподілити ролі в команді, обговорити вектор руху.
Загалом лабораторія вселила більше віри в наш продукт. І хоча поки що ми не готові перетворювати проєкт на бізнес-модель, я розумію, які кроки для цього потрібні.
Лілія Лазарєва: Особливо цікаво було розбирати кейси про локальні проєкти. Запам’яталася історія з гуртом KRAFTKLUB з невеликого східнонімецького містечка Karl-Marx-Stadt (тепер Хемніц), яку розповів пан Бьорн. Як музиканти виходили на ринок без великого бюджету, як вони подавали себе і чому це спрацювало.
Відгукнулася історія з кліпом KRAFTKLUB на пісню «Я не хочу їхати в Берлін». У ньому є кадри, де великий портрет Маркса знімають з будівлі. І це було символом прощання з радянщиною. В Україні ми пройшли схожий процес декомунізації.
Текст: Катерина Амеліна
Вичитка: Вікторія Осіпова
Переклад: Ірина Гоял